The Others - walka z grzechem

21.02.2021r.

The Others! Gra autorstwa Erica Langa wydana w wersji polskiej przez Portal Games.
Czyli co? Długi wpis z opisem rozgrywki, a potem parę słów, co myślę? Oczywiście, polecam więc filiżankę kawy i życzę miłego czytania.

Wpierw trzeba zdecydować, kto będzie grać grzechem (oraz jakim, w podstawce są dwa do wyboru) i jakich będzie mieć akolitów (trzy różne grupy). Pozostali gracze (maksymalnie czterech) budują drużynę Faith, składającą się z siedmiu (czyli wszystkich dostępnych w podstawowej wersji) bohaterów.
Kolejny krokiem jest wybranie przygody, które dzielą się na cztery typy (w sumie siedem misji). Trzy z nich mają przypisaną talię apokalipsy, a w czwartym specjalny miks budowany według instrukcji.
Każda karta scenariusza określa, z których kafelków miasta zbudować obszar gry, gdzie rozmieścić przeróżne żetony, bohaterów oraz potworów. Na odwrocie zaś mamy zasady specjalne oraz misje do wykonania przez herosów. Siedem misji może wydawać się niewielką ilością, ale warto zaznaczyć, że każda ma dwa możliwe układy miasta, oraz część etapów pozwala na wybór opcji a lub b, którą chcemy wykonać jako bohaterowie. To prosty zabieg, ale zwiększa re-grywalność.

W celu zwycięstwa bohaterowie muszą spełnić ostatni cel przygody, zaś grzech zabić tylu z nich, aby zabrakło rezerwowych, tzn., grając w czterech, będzie naraz na planszy trzech bohaterów. Gdy któryś zginie, wejdzie kolejny w jego miejsce, gdy nie będzie już zapasowych, wtedy wygrywa grzech. Cel więc dla niego jest zawsze ten sam „kilem“!

Drużyna Faith składa się z różnych ciekawych osobistości, podzielonych na cztery klasy, dowódców, filerów, strzelców oraz osiłków. Będą się różnić skutecznością w walce, pancerzem, umiejętnością oczyszczania miasta oraz specjalną mocą.
Jest też możliwość wzmacniania ich kartami ulepszeń, gdzie znajdują się przedmioty klasyczne takie jak miecze, karabiny, zbroje oraz mniej oczywiste woda święcona czy pismo święte.
Słudzy grzechu reprezentowani będą przez akolitów, abominacje, manipulatora i awatara!

Bohaterowie rozpoczynają każdą rundę z dwoma żetonami tury. Mogą zdobyć też dodatkowe, zawsze jednak wykonują po jednej, a na koniec każdej grzech może wykorzystać żeton reakcji. Dodatkowo w każdym momencie może zagrywać karty, które posiada na ręce, aby uprzykrzyć życie drużynie Faith. Runda dobiega końca, gdy wszystkie podstawowe żetony tury zostaną zużyte.
W trakcie aktywacji bohater może wykonać ruch (o dwa pola) i atak lub oczyszczanie miasta. Dodatkowo raz na rundę, zużyć znacznik akcji miasta i wykorzystać bonusy, danej dzielnicy. Grzech podczas reakcji, może poruszyć jednego potwora o dwa pola i zaatakować bohatera, na którego turę zareagował.

Obie strony mają swoje kości i będą ich używać w walce oraz oczyszczaniu miasta w wypadku bohaterów, bo na planszy będą się znajdować żetony ognia, zepsucia, pentagramy lub gniazda.

Dodatkowo, z każdą rundą będzie postępować poziom apokalipsy, który będzie utrudniać grę drużynie Faith, więc stojąc w miejscu, będzie im coraz trudniej zwyciężyć. Poza tym w misjach są specjalne warunki, które mogą dodatkowo podnosić poziom apokalipsy! Warto mieć się na baczności.

To, co ciekawe, to poza życiem, mamy też poziom zepsucia bohaterów. Przed wykonaniem rzutu możemy dobrowolnie go zwiększyć (o ile nie mamy jeszcze maksimum), aby uzyskać dodatkowe bonusy do rzutu kośćmi. Będzie ich tym więcej, im większe zepsucie, ale! Każde otrzymanie obrażenie zakrywa jeden z bonusów, więc nasza postać będzie słabnąć z każdą kolejną raną. Ma sens. :)

Ostatnim elementem, o którym wspomnę, to karty mrocznej przeszłości wykorzystywane przez niektóre misje. Grzech rozdaje je według siebie bohaterom, a ci je odkrywają w momencie uzyskania maksimum zepsucia, dowiadując się, cóż za sekret skrywają ich towarzysze.

Tak, część rzeczy pominąłem w opisie rozgrywki, aby nie przedłużać, a wyjaśnić najważniejsze elementy gry. Czas na moje odczucia, które postaram się odnieść do podstawowej wersji gry. Jest dobrze, gra na pewno ma swój urok i ciekawy charakter. Czas płynie szybko i przyjemnie. Z racji tego, że na każdą turę Grzech może reagować, nie ma długich czasów oczekiwania na swoją kolej. Bohaterowie natomiast muszą razem główkować i kombinować, aby wygrać. I pomimo że czasami miałem czas odejść od stołu i postawić herbatę czy kawę, nigdy nie miałem uczucia „nudzę się“. Gra posiada nawet mechanikę mówiącą, że jak drużyna Faith nie umie podjąć decyzji i za długo dyskutuje, decyzję podejmuje za nich Grzech. Genialny pomysł! Figurki są bardzo ładne i powiększają moją kupkę wstydu, jeśli chodzi o niepomalowane modele. Trochę nie podoba mi się pomysł „zużytych“ znaczników, to nie do końca styl, jaki mi odpowiada. Zasady i mechanika średnio skomplikowane, można szybko załapać, o co chodzi. Wszystkim, którzy lubią rozgrywki jeden przeciwko wielu, zdecydowanie polecam. Jest to solidna pozycja na rynku.

Bonus!
Czy warto kupić dodatki? Trudno mi na to odpowiedzieć. Lubicie kolekcjonować figurki na pewno warto, jednak patrząc na to, ile dodają do rozgrywki, mam mieszane odczucia. Kolejny grzech to trzy kostki dla grzechu (które się przydadzą, ale to tylko kostki), talia kart oraz planszetka z opisem sługusów abominacji, manipulatora oraz awatara. Figurek mogłoby tak naprawdę nie być, bo można wykorzystać te podstawowe.
Apokalipsa dodaje specjalną talię przeciwników, unikatową przygodę oraz posiada dedykowane zasady. Poza tym są też karty ulepszeń i kafelki miasta. Oczywiście i tutaj nie zabrakło figurek dużych demonów apokalipsy. Więc zawartości więcej, jednak do wykorzystania tylko w specjalnej misji.
Ostatni element, jaki posiadam, to dodatkowa drużyna i to chyba najlepszy dodatek. Mamy więcej modeli, pięciu nowych bohaterów do stworzenia ekipy Faith, dwa kolejne rodzaje akolitów dla Grzechu. Dodatkowe karty ulepszeń, alternatywne kafelki miasta, jak i układ wszystkich siedmiu przygód z wersji podstawowej. Dostajemy więc elementy do wykorzystania we wszystkich rozgrywkach oraz możliwość zagrania odświeżonych wersji misji.

Szóstek!

Śląska KsiężcznikaŚląska KsiężcznikaŚląska KsiężcznikaŚląska KsiężcznikaŚląska KsiężcznikaŚląska Księżcznika
The Others The Others The Others The Others The Others The Others

Zapraszam do kontaktu oraz współpracy wydawców dużych i małych, twórców i fascynatów gier planszowych poprzez e-mail slaskaksiezniczka Małpa gmail Kropka com lub bezpośrednio na .

Strona wykorzystuję pliki cookies w celu analizy ruchu na stronie, funkcji społecznościowych oraz narzędzi marketingowych. Szczegóły znajdziesz w polityce cookies.
Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Tak | Nie